| Av |
Tråd  |
|
|
LIR
8 inlägg |
Skrivet - 25 Jan 2010 : 20:25:56
|
Hej alla VR-cyklister!
Till sommaren skall jag cykla min första VR (gjorde TjejVättern förra året). Anmälde mig första dagen, så jag lär få starttid sent fredag kväll/natt. Nu ångrar jag nästan att jag inte valde en senare anmälan och därmed starttid kanske framåt lördag morgon. Kanske borde jag försöka byta starttid...? Hur lätt är det att byta?
Till er som gjort VR förut - kom gärna med för-/nackdelar med starttid fre kväll/natt, upplägget gällande sömn innan, mat och berätta lite om hur det är att cykla på natten vad de gäller mörkret, trängseln etc.
Hälsningar Lilian |
|
|
retep
14 inlägg |
Skrivet - 26 Jan 2010 : 06:19:13
|
Hej! Det kommer att gå bra för dig, det är en enomrm cyklister som lyckats att cykla på natten, så statistiken talar för dig.
Veckan innan tävlingen försök att sova mer mot vad brukar göra om nätterna, då kroppen utvilad innan start.
Det är svensk sommar så mörkret är bara några timmar.
Du kan ha med dig några koffientabletter utifall du skulle bli "för" trött.
Du kan även ha dubbla framlysen, ett som är riktat mot vägen och det andra mot framförvarandes bakhjul.
/Peter |
 |
|
|
ölandstoken
55 inlägg |
Skrivet - 26 Jan 2010 : 22:17:07
|
Jag vill nog påstå att köra under natten är det speciella med VR. Jag har aldrig haft problem med tidig start. Så fort du fått upp pulsen så glömmer kroppen av att det är natt och normalt vill sova. Att se karavanen med cykellysen längs östgötaslätten och senare möta soluppgången mellan Jönköping och Hjo är en upplevelse i sig. Har startat 8 ggr mellan 21-23 och en gång kl. 01, det var jobbigare innan man kom iväg. I år blir min 10:e och sista och ska försöka slå mitt pers. så jag ska för första gången starta vid 03, får se hur det går. |
 |
|
|
Bob Anderson
33 inlägg |
Skrivet - 27 Jan 2010 : 15:00:30
|
Hej Lilian! Min lilla erfarenhet med två starter... 2007 körde jag för första gången och startade 23:38, alltså cyklade hela natten. Det var en grym upplevelse och jag delar Ölandstokens uppfattning helt och hållet. Något alla borde få uppleva. Lite spännande, men häftigt att se alla röda diodlampor framför i backarna ner mot Gränna.
2009 startade jag 4:06 med ambitionen att köra under det klassiska drömmålet 10 timmar. Med det tempo det går i stundtals med det målet så åker jag helst när det är ljust.
Så min rekommendation är att starta på kvällen och upplev en VR-natt om du inte jagar tider under 10. Starta på morgonen om du tänkt åka under 10. :-) |
 |
|
|
Kalen
856 inlägg |
Skrivet - 27 Jan 2010 : 20:03:55
|
| Känner igen den här frågeställningen från funbeat? |
 |
|
|
LIR
8 inlägg |
Skrivet - 31 Jan 2010 : 10:58:33
|
Hej igen!
Tack för vädefulla svar! Karlen - inlägget finns även på FunBeat. :)
En fråga till som dök upp - vad jag förstår så cyklar man över kullersten i Gränna. Hur funkar det? Som novis så låter det som om man ganska lätt kan gå omkull med smala racerdäck på kullersten?? OK, samma här som du "retep" skriver, statistiken talar för mig eftersom inte hela gänget i VR "lägger sig" på kullerstenen i Gränna, men ändå... :) |
 |
|
|
Raymond
936 inlägg |
Skrivet - 31 Jan 2010 : 12:35:59
|
| Grännapassagen är inte så farlig. Det är gatsten, inte kullersten (dvs platta stenar) under några hundra meter. Drickaflaskor kan studsa loss, speciellt om de sitter bakom sadeln, en tejpbit/snöre rekommenderas för dessa. Om det har regnat blir det väl lite halt men i övrigt så kör ju faktiskt snabbgrupperna där med 23 mm slicks i 40+, så farligt är det inte. |
 |
|
|
GES
233 inlägg |
Skrivet - 04 Feb 2010 : 23:37:32
|
Är det inte blött är det inte så mycket större vurprisk på gatstenen än på asfalt. Däremot hoppar och skakar det litet. Jag tycker man får litet bättre flyt om man går på litet tyngre växel än vanligt (en teknik som en del proffs också nyttjar sig av på de betydligt sämre vägarna som förekommer på vissa vårklassiker), men det är en smaksak och avsnittet ör hursomhelst inte särskilt långt.
Angående tidig start: absolut värt att pröva för upplevelsen men, som sagts, vill du åka fort är det nog inte optimalt. |
 |
|
|
HåkanC
302 inlägg |
Skrivet - 05 Feb 2010 : 15:31:20
|
quote: [i]Om det har regnat blir det väl lite halt men i övrigt så kör ju faktiskt snabbgrupperna där med 23 mm slicks i 40+, så farligt är det inte.
Även i blötan fäster slicks-cykeldäck bättre än mönstade cykeldäck. http://www.sheldonbrown.com/brandt/slicks.html
|
 |
|
|
Igge64
4 inlägg |
Skrivet - 07 Mar 2010 : 19:12:54
|
Jag upplever inte nattcykling som några större problem. Det kan vara kallt så man måste ha något relativt vindtätt på kroppen. På väg mot Husqvarna och Jönköping kan det vara farligt pga att man har bitvis hög fart och det finns vid ett par tillfällen trafikdelare där.
Råkar man dessutom ligga bakom en idiot som har blinkande baklyse samtidigt som det regnat så ser man inte ett piss vad man möter (ursäkta språket). Är det mitt i natten så funkar det bra med fast sken. De som inte ser detta bör inte åka över 40 blås i tät trafik nattetid över huvud taget. I vätternrundan finns ingen 3 sekundersregel. man ligger ibland tätt och min erfarenhet är att de flesta hjälps åt. Man hoftar till när det finns ett hinder. Om det sen är en rondell eller bara en parkerad bil som står ivägen spelar ingen rill. Hör man ett HÄPP!! så repeterar man och tittar upp samtidigt som man håller reda på sina närmaste kamrater.
Inne i Jönköpng råkade jag desutom en gång ut för en överförfriskad nyutexaminerad student som lekte tjurfäktare med cyklisterna. Eftersom jag hade 50 gott och väl samt smala däck var det varken läge för broms eller undanmanöver. Jag visste inte vilket håll han skulle välja. C:a 10 meter före min cykel vinglade han åt sidan annars hade nog både han och jag befunnit sig på varmare plats idag.
I övrigt är natten skön. Folk pratar mer med varandra. Jag har till och med varit med om allsång uppför backarna efter Jönköping.
Vi sjöng Oboy vilket vakert väder i pissregnet och jag kan intyga att det var betydligt lättare att trampa i ett par timmar efter detta. Att alla hade en egen speciell tonart gjorde inte saken sämre.
|
 |
|
|
Thomas.M
12 inlägg |
Skrivet - 16 Mar 2010 : 13:04:27
|
Gillar åxå natten och alla dessa vackra ljusen från balycktorna. Som Igge 64 skriver se upp överförfriskade fyllskallar har själv nästan krockat med sådan i Husqvarna som lekte matador.
Lycka till på resan.
Mvh Thomas |
 |
|
|
GES
233 inlägg |
Skrivet - 02 Apr 2010 : 22:51:50
|
| Angående sömn så är det inga problem att cykla igenom natten om man har sovit bra innan. Om du håller på länge och inte har något speciellt tidsmål kan du gott ta en powernap, d.v.s. en 5-10 minuter kort tupplur, om du känner att du börjar bli så sömnig att du tycker det känns osäkert att cykla vidare. Gjorde det då jag körde Jotunheimen rundt första gången. Där startar man vid nio på kvällen och vid sju-åttasnåret på morgonen var jag riktigt sömnig. En powernap senare var jag hur pigg som helst och det höll i sig tills jag kom i mål vid fyra på e.m. (och faktiskt ändå till klockan tio på kvällen). |
 |
|
| |
Tråd  |
|